Novinky v zákoníku práce 2025
Novely zákoníku práce většinou výrazným způsobem upravují nastavení pracovněprávních vztahů. Většina nových ustanovení vstupuje v platnost hned se začátkem nového roku, další pak v jeho průběhu. Níže najdete přehled nejdůležitějších změn zákoníku práce za poslední roky.

Změny v zákoníku práce v roce 2025
Zkrácení výpovědní doby
Do 1. června začínala běžet dvouměsíční výpovědní doba až první den následujícího měsíce po doručení výpovědi. Novela zavádí spuštění výpovědní doby již ode dne doručení výpovědi. Výpovědní doba se navíc při porušování kázně nebo neplnění pracovních povinností může zkrátit na jeden měsíc.
Větší ochrana pro rodiče
Na rodičovské dovolené mohou zaměstnanci nově u svého zaměstnavatele vykonávat stejnou práci na DPP nebo DPČ. Zároveň budou mít rodiče, kteří se vrátí do práce před dosažením dvou let věku dítěte, garantovanou svou původní pracovní pozici a pracoviště.
Prázdninové brigády už od 14
Od prázdnin 2025 mohou zaměstnavatelé přijmout na brigádu i děti, kterým je teprve 14 let a ještě neukončili povinnou školní docházku. Tito mladiství mohou vykonávat pouze lehké práce s pracovní dobou omezenou na 7 resp. 35 hodin (denně/týdně). Nutný je i písemný souhlas rodičů.
Více volna ve zvláštních případech
V některých případech se zavádí nebo prodlužuje možnost čerpat pracovní volno. Jedná se o tyto životní situace:
- Hledání nové práce. Pokud zaměstnanec končí z důvodů porušování pracovních povinností, bude mít nárok na dva dny volna k hledání nového zaměstnání a jeden den na návštěvu úřadu práce. V ostatních případech ukončení pracovního poměru bude mít k dispozici dvojnásobek, tedy čtyři dny na hledání nové práce a dva pro úřad práce.
- Úmrtí blízké osoby. Zaměstnanci už nemusí dokládat, že na pohřbu strávili pouze nezbytně nutnou dobu. Volno bude možné čerpat v rozsahu celého kalendářního dne. Pokud se jedná o úmrtí manžela/partnera, dítěte, vnoučete, rodiče, prarodiče nebo sourozence, má zaměstnanec nově možnost vzít si navíc neplacené volno až na pět dní.
- Doprovod osoby blízké. Zaměstnanci měli nárok na volno pří doprovodu blízké osoby např. k lékaři nebo do školy. Novela nově upřesňuje, že se tento nárok týká i doprovodu na zpáteční cestě.
Delší zkušební doba
Pro řadové zaměstnance se zkušební doba prodlužuje ze tří na maximálně čtyři měsíce. U vedoucích pracovníků může být nově zkušební doba sjednána až na osm měsíců.
Podpora v nezaměstnanosti
Maximální výše podpory v nezaměstnanosti se zvýšila ze 65 na 80 % předchozího výdělku v prvním období (první dva měsíce). Ve druhém období zůstává na 50 % (druhé dva měsíce). A pro zbývající měsíc se snížila ze 45 na 40 %.
Změnil se i věk, ve kterém lidé mohou pobírat podporu za zvýhodněných podmínek. Podporu až osm měsíců mohou nyní pobírat lidé ve věku 52 – 57 let (dříve 50 – 55). Nárok na podporu až na jedenáct měsíců mají nově lidé nad 57 let (dříve 55).
Zrušení zaručené mzdy v soukromém sektoru a automatická valorizace minimální mzdy
Od roku 2025 se bude minimální mzda zvyšovat každý rok. Nově se bude vypočítávat na základě průměrné měsíční mzdy, vynásobené koeficientem stanoveným vládou na dvouleté období. Pro rok 2025 je koeficient stanoven na 0,422, což znamená, že minimální mzda činí 20 800 Kč měsíčně.
V soukromém sektoru bylo zrušeno garantované minimum mzdy podle náročnosti profese. Tzv. zaručená mzda/plat zůstala pouze ve veřejné sféře. U soukromých firem tak existuje pouze jedna minimální mzda a státní zaměstnanci mají nově čtyři skupiny prací s různým nárokem na zaručený plat. Více informací najdete v našem článku o minimální mzdě.
Možnost rozvržení pracovní doby zaměstnancem
Zaměstnavatel si může se svým zaměstnancem nově písemně dohodnout, že si bude zaměstnanec pracovní dobu rozvrhovat sám. Dosud to bylo možné pouze při výkonu práce na dálku. Od ledna 2025 si mohou zaměstnanci včetně dohodářů sami rozvrhnout pracovní dobu i při práci na pracovišti zaměstnavatele.
Změny v zákoníku práce v roce 2024
Novela přináší řadu pozitivních změn zejména pro dohodáře, rodiče nebo pečující osoby. Z nové úpravy vyplývá, že práva zaměstnanců v novém zákoníku práce byla výrazně posílena.
Rozšíření informační povinnosti zaměstnavatele
Obecně novela rozšiřuje informační povinnosti zaměstnavatele ke všem svým zaměstnancům. Zaměstnavatelé nově musí poskytovat svým zaměstnancům mnohem více informací, než tomu bylo doteď. Musí tak učinit v písemné formě (pokud tyto informace neobsahuje pracovní smlouva) a to ve lhůtě do 7 dní od vzniku pracovněpracovního poměru (doposud to bylo 30 dní) nebo jakýchkoliv změn, ke kterým došlo v jeho průběhu. Nově se informační povinnost týká také zaměstnanců pracujících na dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (DPP a DPČ).
Zaměstnanci tedy mají nyní právo na informace týkající se např. rozsahu práce přesčas, doby trvání zkušební doby nebo výpovědní doby, rozvržení pracovní doby a odpočinku nebo údaje o stanovené týdenní pracovní době. Novela zákona umožňuje předat tyto povinné informace zaměstnancům elektronicky. Zaměstnavatel ale potřebuje doklad, který předání informací potvrdí.
Nová pravidla pro práci na dohodu
Pro zaměstnance pracující na dohodu o pracovní činnosti nebo dohodu o provedení práce (DPČ nebo DPP) přináší novela zákona celou řadu novinek. Všechny posilují jejch postavení ve vztahu k zaměstnavateli a srovnávají tak jejich podmínky práce se zaměstnanci v pracovním poměru. Mezi nejdůležitější změny patří:
- Nárok na dovolenou pro dohodáře, kteří pracovali pro zaměstnavatele nepřetržitě alespoń čtyři týdny a odpracovali minimálně osmdesát hodin.
- Nárok na pracovní volno (bez náhrady) v případě návštěvy lékaře nebo účasti na svatbě či pohřbu.
- Nárok na příplatky za práci ve svátek, o víkendu, v noci a ve ztíženém pracovním prostředí.
- Nárok na rozvrh pracovní doby minimálně tři dny před začátkem výkonu práce. Rozvrh pracovní doby musí navíc respektovat právo zaměstnance na odpočinek stejně, jako u zaměstnanců v pracovním poměru.
Nová pravidla pro práci z domova
Nový zákoník práce upřesňuje, za jakých podmínek lze pracovat na dálku. Nová pravidla se tedy nevztahují pouze na práci z domova, ale z jakéhokoliv místa mimo pracovní prostor přímo u zaměstnavatele. Mezi nejdůležitější změny patří:
- Práci z domova lze vykonávat pouze na základě písemné dohody. Zaměstnavatel takovou práci nesmí nařídit s výjimkou mimořádných opatření ze strany státu.
- Zaměstnanec má nárok na úhradu nákladů spojených s prací na dálku. Náklady se hradí buď formou paušálu nebo formou úhrady prokázaných nákladů. Zaměstnanec se může se zaměstnavatelem písemně dohodnout, že mu nebudou propláceny žádné náklady nebo jejich část.
- Zaměstnanci pracující na dohodu na úhrady nákladů vzniklých při práci z domova nemají nárok. Lze je sjednat pouze dohodou.
- Určité skupiny zaměstnanců (těhotné ženy, lidé pečující o závislé osoby) mají nárok na základě písemné žádosti o home office také na písemné odůvodnění jejího zamítnutí.
Podrobnější srhnutí transpoziční novely zákoníku práce najdete celkem srozumitelně formulovanou do podoby otázek a odpovědí na stránkách MPSV. Pokud zrovna hledáte práci, prohlédněte si nabídky volných míst na našich stránkách.