Reklamace použitého zboží koupeného přes inzerát

Aktualizováno: 22.9.2016 ,

Ne každá věc nabízená v inzerátech je v dobrém stavu. Některé jsou jen opotřebované, ale plně funkční. U některých se bohužel mohou projevit vady, které brání v jejich řádném používání nebo výrazně snižují jejich hodnotu. V takovém případě zřejmě většina kupujících bude kontaktovat prodávajícího a požadovat nápravu. Kdy a co můžete v tomto případě reklamovat?

Reklamace vadného zboží

reklamace bazarového zboží

Klasickou reklamaci, jak ji známe u zboží zakoupeného v obchodě, u věcí zakoupených na internetovém bazaru neuplatníte. V záruce jsou totiž pouze v případě, že vám ji prodávající poskytne dobrovolně. Žádná zákonem vyžadovaná záruka na vady použitého zboží vzniklé po jeho koupi neexistuje. Reklamovat tak můžete pouze skryté vady, o kterých jste před koupí nevěděli. Za ty se navíc nepovažují vady odpovídající míře běžného opotřebení.

Na místě je proto doporučení pro prodávající, aby už přímo v inzerátech uváděli všechny vady zboží. Ze zákona jsou totiž povinni předem kupujícího na všechny vady, o kterých ví, upozornit. Pokud má inzerované zboží jiné vlastnosti než jsou ty uvedené prodejcem nebo skrytou vadu, která brání jeho normálnímu používání, jedná se o podstatné porušení smlouvy. V takovém případě může kupující požadovat:

  • odstranění vady dodáním chybějící věci,
  • odstranění vady opravou věci,
  • přiměřenou slevu z kupní ceny,
  • nebo může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení peněz.

Výměnu vadné věci za novou při koupi použitého bazarového zboží od soukromé osoby požadovat nelze. To, že má zboží vadu, musí kupující prodávajícímu oznámit co nejdříve a ideálně spolu s oznámením mu také sdělit, jaké z výše uvedených práv bude uplatňovat. Svou volbu už pak nemůže bez souhlasu prodávajícího změnit. Reklamaci tedy neodkládejte. Zákon sice počítá s až dvouletou lhůtou pro oznámení skrytých vad, nicméně pokud shledá, že jste neoznámili vadu bez zbytečného odkladu poté, co jste ji mohli při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, právo z vadného plnění vám přiznat nemusí.

Vrácení zboží bez udání důvodu

K úvaze o vrácení zboží většinou kupujícího svádí okolnost, že jde o obchod provedený prostřednictvím internetu. Odstoupit od smlouvy v zákonné lhůtě 14 dní bez uvedení důvodu v případě použité věci koupené přes inzerát ale nelze.Tato možnost se totiž týká pouze spotřebitelských smluv a na kupní smlouvu mezi dvěma soukromými osobami se nevztahuje. Jakým způsobem byla uzavřena je lhostejné. Jedinou výjimkou bude samozřejmě případ, kdy inzerujícím je podnikatel, který na inzertním serveru nabízí své zboží. V takovém případě máte stejná práva, jako kdybyste zboží zakoupili přes jeho e-shop.

Reklamace bazarového zboží v “záruce”

“Prodám Sony Xperia P Black CZ (černá),oficiální CZ distribuce,nepouživaná,v zaruce (do 8.2014),na displeji ještě původní folie z výroby…”

Ohánět se v inzerci zárukou na prodávané zboží má zřejmě navodit pocit bezpečného nákupu. Poskytnutá záruka v uvedeném inzerátu (mimochodem v našem bazaru mobilů poměrně hojně užívaná) se ale váže pouze na smlouvu mezi obchodem a konkrétním kupujícím. Na nikoho jiného se nevztahuje a ani převod záruky na jinou osobu není možný. Právo reklamace má pouze člověk, který uzavřel s prodávajícím kupní smlouvu, což v tomto případě vy určitě nebudete.

Pokud jde o zboží, u kterého kupujícího nelze identifikovat, pak vám uplatnění záruky asi projde. Máte třeba jen účtenku z obchodu – můžete tvrdit, že zboží jste kupovali vy. Pokud ale existuje např. kupní smlouva, budete se muset spoléhat na původního majitele. Ten bude muset zboží vyreklamovat sám nebo vám k tomu dát plnou moc.

Úspěšná reklamace předpokládá seriózní jednání obou zúčastněných stran. Mnoho prodávajících vám vyjde vstříc i nad rámec svých zákonných povinností a pokusí se s vámi rozumně dohodnout. To ale neznamená, že je možné/nutné reklamovat každou hloupost. Vždy mějte na paměti, že nabízené zboží je již použité. Pravděpodobně bude mít nějaké vady vzniklé běžným opotřebením. Nějaký malý škrábanec nebo vyšisovaná látka jsou věci, se kterými je nutné počítat nebo se na ně raději před prodejem informovat.

A jak řešíte reklamace inzerovaného zboží vy? Podělte se s námi v komentáři u článku…

Autor:

Komentáře (21)

1. Marie | 5.2.2014 v 14.23

Na inzerát prodám dětskou tříkolku za 650 Kč, jsme se setkali s prodejcem v Praze v metru, přestože mi předtím sdělil svou adresu.Tříkolku přivezl v krabici. Doma jsme jí dali dohromady a zjistili, že je nefunkční. Přední-tažné kolečko se točí, ale nezabírá.Výrobce ho dodává celé včetně šlapek. Je to starší typ. Prodejce slíbil, že dodá chybějící, prý vypadlé klíny, ale od té doby nebere telefon a neodpovídá na SMS, neotvírá. Koupili jsme krám. Prosím, jak postupovat, aby alespoň vrátil peníze. Děkuji

2. Karel | 6.5.2015 v 11.42

Vážení,

v Čechách je naopak situace úplně neskutečná… Myslím, že prodávající jsou leckdy šikanování
kupujícími, protože mnoho lidí se baví prohlížením inzerce, něco je zaujme, hrozně to musí mít,
ale po čase když si pohrají domáhají se vrácení…

3. Daniela | 26.11.2015 v 14.24

Vážení,
objednala jsem si sluchátka od Nike ale když jsem si je nasadila poprvé do uší, zjistila jsem, že jedno sluchátko nefunguje. situaci zatím s prodávajícím řeším. Mohl by jste mi někdo poradit jak dostat své peníze zpět?
Děkuju

4. Rukaru | 19.12.2015 v 23.41

Souhlasím s panem Karlem, ano sama se setkám poměrně často s výhrůžkami, nadávkami ze strany kupujících. I přesto, že si vyberou koupí použité zboží, jsou seznámeni s jeho stavem, osobně si ho vyzkouší a převezmou, následně si to rozmyslí, hledají chyby a někdy i úmyslně zboží poškodí a pak vyžadují vrácení nebo výměnu. Hraničí to mnohdy s šikanou a jako prodejce musím čelit, mnohdy i nevybíravým výhrůžkám a nadávkám od kupujících.

5. iveta | 8.1.2016 v 18.18

Koupila jsem boty inzerovane jako nove. Nove opravdu jsou,vsak kazda bota jine velikosti. Prodavajiciho jsem kontaktovala, ale nema zajem odpovidat na mail. Jakym zpusobem mam postupovat, abych dosahla vrácení peněz?

6. Tom | 18.1.2016 v 8.05

Dobrý den.
Také mi zaráží, že se všude diskutuje o právech kupujících, ale prodávající má prostě smůlu. Kupující, tak jak se zde již psalo, si zboží objedná, chvíli ho používá, pak následně zjistí, že mu nevyhovuje a zboží vrací. Jsem prodejcem tiskáren a s tímto se setkávám naprosto běžně.Zajímavé je, že si zákazníci uvědomí, že jim tiskárna nevyhovuje v okamžiku, kdy vytisknou náplně. Bohužel obrana pro prodávající téměř neexistuje, protože znovu prodat již použitou tiskárnu s prázdnými nebo poloprázdnými náplněmi je téměř nemožné.

8. Jiřina Zubová | 31.5.2016 v 11.18

Ano, prodávám na bazaru internetovém věci a lidé mě klidně nahlásí i neprávem i konkurence a já se před nahlášením nemohu nijak bránit. Všude je tlačítko nahlásit uživatele, ale nikde není tlačítko – obhájit se. To, že mě někdo nahlásil se dovídám od týmu internetového bazaru formou zprávy, která má nadepsáno NEODEPISOVAT. Dále počtem nahlášení mi hrozí i zaniknutí mého účtu což mi ohrožuje výdělky. A nadále to se zákazníky vždy slušně vstřícně vyřeším, že odcházejí spokojeni ale nahlášení už nestáhnou.
Hrozné. Tom a Rukaru, držím s Vámi.

9. Milan Petránek | 14.12.2016 v 12.14

Moje nejhorsi zkusenost s porizenim auta byla pres inzerat, zlate koupit v autobazaru kde vam garantuji puvod vozu, muzete jej reklamovat a nebo i vratit. Na inzerci s auty je to basta podvodniku!

10. ČECHOVÁ J. | 4.2.2017 v 16.17

Dobrý den, prodala jsem ledničku na inzerát v novinách. Zájemce si ji nechal vyzkoušet /fungovala/ odvezl si ji vlastní autem. Po 6 dnech volal co má dělat , že nechladí jen svítí. Prý fungovala jen 2 dny . Doporučila jsem mu odborníka ,který mu řekne co a jak. Začal se ohánět zárukou asi chce vrátit peníze .Má na to nárok?

11. Tomáš | 10.6.2017 v 20.44

Prodával jsem, kopii iPhone 7 plus. Kupující požaduje po vyzkoušení telefonu vracení peněz že systém nechodí stejně rychle jako u originálu, nebo ať mu zašlu 1500, protože telefon pra nemá hodnotu 5000. Ale jak ho kupoval tak jsem měl v inzerátu napsané že se můžeme na ceně dohodnou. Ale teď jak ho vyzkoušel tak chce zaslat část zpět. Co teď?

12. Ilona | 23.6.2017 v 9.14

Koupila jsem na inzerát telefon a až po obdržení zjistila,že není z oficiální české distribuce,ale jedná se o telefon pro americký trh. Což vůbec prodejce neuváděl a na faktuře (z obchdu kde telefon koupil on) toto taky zmíněno není. Měla bych nárok na vrácení peněz od prodejce?

13. Petra | 24.8.2017 v 9.34

Dobrý den, sdílím názor, ze po prodávajícíh se kupující občas jen vozí a vyhrožují žalobami a ostatním. Příklad prodávala jsem zahradní vysavač listí, nový, nepouzivany, plně 100% funkční. Kupující baba se ozvala po 6 dnech kdy si zboží převzala, že nefunguje a hned okamžitě chce vrátit peníze zpět. Prodáváno z bazose. Řekla jsem že zboží je 100% v pořádku a baba hned spustila, že má právo na odstoupení od smlouvy, jestli jí peníze nevratim okamžitě podává žalobu a trestni oznameni, ocernila mě i na bazosi pomluvami, nakonec jsem zboží převzala a hle vysavač v perfektní m stavu funkční, ověřeno i autorizovaným servisem. Babu nyní čekají žaloby z mé strany a myslím že se nebude stačit divit. Její nadávání do sviní a výhrůžky, prý chce opravit vysavač. Doufám že zaplatí za svoji hloupost. Všem přeji hezký den a prodávající nenechte se urážet…

14. David Č. | 16.9.2017 v 0.02

Dobrý den,
Před měsícem, jsme si objednali lednici do nové kuchyně, převzetí proběhlo v pořádku na vnějším obalu nebyla vidět žádná vada. Lednici jsme rozbalili po 14 dnech od dodání, avšak když jsme lednici rozbalili byla ze shora promáčklá + utrhaných pár plastů, jako by s ní do něčeho narazili, reklamaci nám nechtějí uznat, prý jsme si to mohli zavinit sami, což se nestalo, chtěl bych se zeptat jak v této věci dál postupovat,… předem děkuji za odpověď.

15. T. Zabranská | 2.4.2018 v 10.18

Krásný den,…
Zakoupila jsem na bazosi mikinu, která měla být nová s cedulkami.. dala jsem za ní 1300.- ..když došla, tak jsem jí rozbalila z igelitového sáčku a ani si ji nezkoušela, už na pohled velikost špatná.

Mikinu jsem hned dala na židli, nafotila a dala na bazos za 850.- ať mi tu neleží.

Zakoupila si ji paní, poslala peníze na účet a pohoda… 2.3 zboží došlo, jak mi napsala..

25.3 mi přišel email, že prý mikina pustila barvu a tak ji vyprala a následne, že se drolí v podpaží..

Chce vrátit peníze, ohání se tím, že má právo, že to je ze zákona a že to bude řešit s úřady…

Zaprvé se mi nechce vracet peníze, když je to 3 týdny, je to bazarové zboží, .. a má na to právo?

16. Milan Stehno | 17.4.2018 v 14.34

Zastával jsem názor,že je lepší koupit ojetý vůz přímo od majitele než přes bazar. Po zkušenostech za poslední dva roky musím názor značně přehodnotit. To,v jakém stavu někteří prodávají auta navíc po nové ,,STK“ je neuvěřitelné. Pozor na auta,které se prodávají tzv.po dědovi a pod. To je snad vůbec nejhorší.Tak se stalo,po té co jsme auto zaplatili a odjeli,že prodávající začal posílat SMS co je na autě za závady.Baterie přestala startovat cca po 100km.Po dotazu odpověděl,že na to zapoměl říct.Na dotaz proč hlučí 5 př.stupenˇ odpověděl atˇ se podívám na olej,že ho nikdo dlouho nekontroloval. Při kontrole tam byl1/4 litr místo 2 l.A bylo pár dalších věcí.Po týdnu jsem mu zavolal,že mu auto dovezu zpět atˇ vrátí peníze.Prý klidně,ale že místo 18 tis. mi dá 10 tis.Netvrdím,že jsou všichni stejní,někteří jsou možná horší,ale příště asi radši bazar nebo dobrý známý.

17. Radim | 27.7.2018 v 10.35

A co by jste chtěl po autě za 18tis? Bych si nikdy vrak za 18tis nekoupil.

18. Jan | 10.10.2018 v 18.18

dobry den,dost casto se mi stava,že treba na bazoši neco prodavam,zboží je funkční,treba jen tyden staré,poslu kupujicimu..Druhy den mi vola,že chce vratit peníze,protože nekde nase zboží levnější..A když mu penize nevratím,tak pry podá trestní oznámení..Má na to právo?
jednou už si to koupil,jako bazarové zboží,tak myslím že mu nic vracet nemusím..zboží plně funkční.

19. hermina | 30.10.2018 v 19.29

Proč se jeden nikde nedozví,jaké má také právo prodávající na Bazaru oproti kupujícímu,který nepochopil správně inzerát,zboží posílá zpět a chce peníze vrátit.
To musí vždycky prodávající zaplatit tu jeho blbost kupujícímu???Jak se bránit proti pomluvě a dehonestaci kupujícím??
Opravdu jsme zde jak v Americe,kdy firma platila blbce sušící kočku v mikrovlnce,že ji na to neupozornila???

20. Vender | 6.11.2018 v 14.49

Přesně jak tady píší často lidi, s vyšší ochranou kupujících práva prodejců prakticky zanikla a to já nejsem naštěstí živnostník, takže mi nic nevrací, ale i tak.Sem tam na mě zkouší nějaké fígle, ale kdyby to alespoň stálo za to ale většinou jsou to použité věci za několik stovek, když je hodně drahý tak třeba i 1500 (použitý nebo opravený hw, telefony a další elektro) a ono jim není trapné otravovat, sockovat slevu po nákupu nebo vyhrožovat špatným komentářem. Možná se jim to vyplatí když narazí na svátečního prodejce, který jednou za rok prodává nějaký krám, je mu jedno celkem za kolik a nemá nastudovanou byrokracii která s tím souvisí, ale já investuji peníze do náhradních dílů, čas do práce která se mi vlastně často ani moc nezaplatí a pak ještě musím řešit nějaké šmejdy kteří nic neumí a snaží se mě okrást. Naštěstí jsem zatím vždycky měl štěstí na hlupáky kteří si ani pořádně neprohlédnou fotky v HD, nebo si nepřečtou podmínky prodeje, protože je to na ně moc dlouhé čtení těch 7 řádků. Jo a taky celkem vtipné je, už se mi párkrát stalo i to, že hned po koupi vystavili můj předmět za víc i s mými fotkami. Jestli takových bude přibývat, tak se na to asi za chvíli vyprdnu ;)

21. Petra | 28.12.2018 v 10.16

Dobrý den, stala se mi taková situace. Stehuji se z bytu a tak jsem potřebovala všechen nábytek prodat. Inzerovala jsem pracku, která byla sice uz stará ale fungovala. Ozvalo se mi plno lidi, ze by ji rádi koupili. Na konec si ji odvezla jedna paní. Třetí den po převzetí me paní kontaktovala, ze ta pracka nefunguje, ze ji všechna voda vytéká zespodu pračky. Ze jsem ji prodala rozbitou pracku. A vyžaduje po me zpátky peníze. Ja se samozřejmě braním proroze ten den co si ji paní odvazela sem v te samé pracce jeste dvakrát prala. Pritel byl toho svědkem. A od te doby me paní neustále píše, vyhrožuje pravnikama, policii a sikanuje. Nevim co se stalo s tou pracku potom, jestli jim spadla při transportu na zem nebo ji nějak poškodili… ale ja ji určitě rozbitou pracku neprodala. Při převzetí jsem ji říkala ze ať si raději vyzkouší jak všechno funguje, ze nebudu pak přijímat žádné reklamace. Setkal jste se někdo s něčím takovým

Komentovat: