Jaké vady se u ojetých aut vyskytují nejčastěji? Majitel firmy Zkoukniauto.cz popsal zkušenosti z praxe

Vladimír Miškanič se na trhu s ojetými vozy pohybuje už osmnáct let. Posledních sedm let pomáhá kupujícím s výběrem a prověřením vhodného auta. V dnešním rozhovoru nám prozradil, jaké vady se u prodávaných ojetin objevují nejčastěji, na jaké problémy v praxi nejčastěji naráží a co si případně může zájemce o ojetý vůz před koupí zkontrolovat sám.

V našem minulém rozhovoru o situaci na trhu ojetých vozů jste zmínil, že jedním z nejčastějších nešvarů mezi prodejci ojetin je zatajováni problémů s nefunkční klimatizací. To je asi vada, na kterou zákazník bez pomoci technika nepřijde, že?

Nefunkční klimatizaci lze odhalit vcelku jednoduše, prostě nechladí. To ale platí pouze pro teplejší dny. V chladném počasí to má kupující značně složitější.

Existují závady, se kterými se často setkáváte a zákazník je může před koupí odhalit sám? Máte nějaké tipy, co by si mohl zájemce o koupi vozu lehce sám zkontrolovat?

Vše závisí od technické zdatnosti kupujícího. Mezi věci, které si může kupující poměrně jedoduše zkontrolovat sám, patří například lícování dílů, hloubka dezénu pneumatik, v případě hliníkových kol i kontrola brzdových kotoučů (přes plechová kola, kotouče nejsou moc vidět). Opotřebení interiéru taky něco napoví o stáří vozu, i když to nemůžeme brát jako rozhodující faktor.

Ty největší potenciální problémy se předpokládám skrývají pod kapotou. Tam už se oko laika moc neorientuje. S jakými problémy, které kupující bez pomoci profíka nemá šanci sám odhalit, se nejčastěji setkáváte?

Jsou to hlavně skryté opravy po nehodě, neodborné opravy kabeláží a podobně. Důležité je hlavně umět zhodnotit třeba stav prosakování provozních kapalin. Některé jsou závažné a musí se řešit přetěsněním ihned, některé okamžitý servisní zásah nevyžadují.

Tohle všechno byly technické závady. V médiích se poměrně často hovoří o stáčení kilometrů na tachometrech. To už není zatajená závada, ale vyložený podvod. Jakým způsobem je možné takovou věc odhalit?

Odpovím jen ve stručnosti, protože tahle otázka nemá přesnou jednoznačnou odpověď a ovlivňuje ji několik důležitých faktorů. Nejrychlejším a nejsnadnějším způsobem je využít on line prověření přes různé portály. Dalším způsobem je zjistit historii přímo v servisu, kde byl vůz servisován nejvíce. U některých vozidel lze zjistit stav km z řídících jednotek.

Historie technických kontrol v ČR je veřejně dostupná informace, která se dá lehce dohledat na internetu. Podvádí se tedy s najetými kilometry pouze u aut dovezených ze zahraničí nebo si podvodnící troufnou i u těch tuzemských?

Stočení tachometru není výsadou pouze u dovážených vozidel. Úprava kilometrů je častá taky na tuzemských vozech. Bohužel existují postupy, kde je možné upravovat nájezd tak, že historie nájezdu bude sedět do posledního kilometru. Proto je tolik důležité znát aktuální technický stav vozu.

Ať se nebavíme pouze o fyzickém stavu vozidel. Svým klientům prověřujete auta i co se týče případných právních vad. Setkáváte se třeba s kradenými vozy nebo na jaké vady narážíte v téhle oblasti nejčastěji?

S kradenými vozy se moc nesetkáváme, poměrně běžné jsou ale exekuce. To je nejčastější problém, hlavně u soukromých prodejců. Prověření exekucí majitele vozu, pozor – ne prodávajícího, ale skutečného majitele který je zapsaný ve velkém technickém průkazu (protože to nemusí být ta samá osoba), stojí jen pár korun a zabere cca 5 minut.

Setkáváte se s negativními reakcemi prodejců, když se u nich s klientem objevíte? Nebo vnímáte nějaký rozdíl v jejich chování a vyjednávací strategii, jakmile vidí, že s kupujícím dorazil profesionální technik?

Přímo s negativními už ne. Horší to bylo cca 7 let zpátky, kdy jsem se službou začínal. A já se tomu ani nedivím, sám jsem jako prodávající zažil přístup techniků, který byl katastrofální. Prostě poplivat vůz jen proto, aby dostali slevu a z ní pak provizi. Bylo to i úsměvné, protože když klientovi říkáte jak je ten vůz špatný, proč by si ho tedy měl koupit i když se slevou.

V dnešní době to prodejci začínají brát jako běžnou praxi. V nespočtu bazarů v celé ČR nás již znají a vychází nám i klientovi vstříc. Vědí, že půjde o profesionální přístup, nestranné a přesné zhodnocení vozu. Párkrát se stalo, že nám prodejce rovnou nabídl jiný vůz, protože ten původní nebyl úplně OK. To ušetří náklady a čas jak nám tak klientovi.

Máte nějakou představu, kolik svým klientům průměrně ušetříte?

Statistiku si úplně nevedeme. Co se týče slev tak ty se pohybují v hrubém průměru od 4 000 do cca 10 000 Kč. Podstatnější ale je, že klientovi poradíme případně vymluvíme některé modely a motorizace kde, pokud budeme mluvit o ušetření, se pohybujeme ve stovkách tisíců korun a to nemluvím o starostech, které to sebou nese.


Komentáře 4

  • Adam

    říká:

    Dobrý den Miroslave, obraťte se přímo na lidi ze Zkoukniauto.cz (odkaz máte v předchozí odpovědi). Poradí vám.

  • Miroslav Broskevič

    říká:

    Potřeboval bych poradit s koupi auta od soukromé osoby. Jak zjistím, že je to auto dobré.

  • Libor

    říká:

    Dobrý den. Uvažuji o koupi auta,od soukromé osoby, můžete mi nějak poradit? Je to v Karviné. Děkuji

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *