Názor experta: Nákup ojetého vozu neodkládejte. Ceny klesat nebudou

V jakém je nyní stavu trh s ojetými automobily a co na něm můžeme očekávat v nejbližší budoucnosti? Situaci nám v rozhovoru přiblížil majitel společnosti Zkoukniauto.cz, která se specializuje na prověřování skutečného technického a právního stavu prodávaných ojetin a člověk s osmnáctiletou praxí v oboru, pan Vladimír Miškanič.

Pandemie koronaviru měla za následek narušení mnoha dodavatelských řetězců. Hodně se mluvilo hlavně o nedostatku čipů a jeho dopadu na výrobu nových automobilů. Projevil se nedostatek nových aut i na trhu ojetin? Pokud ano, jakým způsobem?

Ano projevil, zvedl se prodej ojetin i přes to, že se celkově zvedly ceny. Je to způsobené dlouhými čekacími dobami na nové vozy. Klienti, kteří nechtějí čekat, zvažují koupi lehce ojetého vozu, který můžou mít doma v podstatě ihned. Myslím si, že zatím se to měnit nebude a ojetiny se budou prodávat více než nová auta.

Dalším problémem je vysoká inflace. Ta už dosahuje dvojciferných čísel. Firmám rostou náklady a tento fakt logicky promítají do cen svých produktů a služeb. Bude vysoká inflace znamenat další zdražování? Porostou ceny ojetin ještě více?

Bazary, dealeři neustále ceny svých ojetin zvyšují – tyhle informace máme doslova z první ruky, jelikož v bazarech a dealerstvích máme dlouholeté kontakty. Je to důsledek dražšího nákupu a mnoha dalších aspektů, ale to by bylo na dlouhé povídání. Tomu všemu ještě nahrává nedostatek nových vozů a vysoká poptávka po ojetých vozech všech cenových kategorií.

Jeden příklad za všechny:

Hyundai i30 1,6CRDi Weekend rok 2017 najeto 55 000 km zakoupen v roce 2020 za 235 000kč. To samé auto s nájezdem 140 000km prodáváno v 2022 za cenu 275 000kč

O kolik tedy ceny v průměru cca porostly oproti stavu před koronavirem?

Ceny ojetin vůči stavu před koronavirem vzrostly z mého pohledu minimálně o 15 – 30 %. U likvidních modelů to bylo ještě víc.

A jak vypadá situace aktuálně?

Co se tyče aktuální situace, už si nemyslím, že ceny nějak rapidně porostou. Když tak už jen o malinko.

Jaký má růst cen vliv na poptávku? Mají lidé větší chuť nakupovat třeba ze strachu z dalšího zdražování nebo pozorujete spíše útlum poptávky?

Klesající ceny jsou v nedohlednu. Proto lidé kupují a nečekají. Je to spíše o lidech a jejich potřebách, ale z mého pohledu se poptávka po ojetých vozech před a po koronaviru nezměnila. Lidé pořad nakupují. Někteří lidé řeší nákup vozu hned právě ze strachu ze zvyšování cen. Další to tolik neřeší a nakupují, protože je to pro ně prostě nutnost.

Vyplatí se podle vás rozhodnutí koupit ojeté auto v současnosti spíše urychlit nebo naopak odložit?

Momentálně nevidím k čekání žádný důvod. S ohledem na situaci se ceny měnit k lepšímu nebudou a doporučuji řešit nákup vozu v době potřeby a v době, kdy máte na trhu vyhlídnutý odpovídající model. Čekání bude vést jenom k tomu, že se vámi vybraný vůz prodá a vy budete muset hledat a přehodnocovat dál. Český trh s ojetými vozy není nafukovací a má svá omezení.

Většina aut na našich silnicích má hodně přes deset let. Myslíte si, že se to v blízké budoucnosti bude spíše lepšit nebo vozový park v česku bude dále stárnout? Jaký je trend?

To je dobrá otázka. Tuto problematiku hodně ovlivňuje ekonomická situace v regionech. Dále taky dění ve světě a samozrejmě chuť kupujících učinit investici. Pokud vezmeme do úvahy zvyšující se ceny ojetých vozidel, k tomu aktuální situaci na Ukrajině, ceny PHM na historických maximech, tak i přes to si myslím, že v nebližším období bude stav vozového parku v ČR mládnout.

Jaké vady se nejčastěji snaží prodávající skrýt nebo tajit? Mění se to v čase, nebo je situace stále stejná?

Co se týče prodejců, kteří se snaží zatajit různé nedostatky na vozidle, zpravidla jde o havárie vozidel, stočení tachometru a nepravdivé nebo zavádějící texty v inzerátech. Prodávající často tají nefunkční klimatizaci nebo klientům tvrdí, že jen stačí doplnit chladící médium. V zimě se pak kryjí tím, že se klimatizace v mrazu nezapne. Kupující pak na jaře zaplatí v servisu nejprve za doplnění klimatizace a o týden později 10 tisíc za klima kompresor.

Pokud kupující nebudou požadovat vyšší standardy a nebudou náročnějšími zákazníky, nic se v dané problematice nezmění. Toto není o prodávajících, toto je o kupujících. Lidé žijí v mylné představě, že se o ně bude prodávající starat a doporučí jim to nej co má právě v prodeji. Tato představa je ale velice naivní. Z vlastní praxe víme, že mnoho prodejců nadělí klientům to, co zrovna potřebuje prodat. Případně to, z čeho mají nejlepší provizi. Neplatí to pro všechny prodejce, čest výjimkám.

Kupující si musí uvědomit, že nákup ojetého vozu je zcela v jeho odpovědnosti, ne v odpovědnosti prodávajícího. Prodejce vás vychovávat nebude a musíte si uvědomit, že mu jde především o vaše peníze, ne o vaši dobrou koupi. Opět dodávám: čest výjimkám.

Situace na trhu nahrává lidem auto prodat za vyšší cenu. Prodávají vůz lidi i z tohoto důvodu?

Většinou ne, protože dnes sice dobře prodáte, ale taky draze koupíte. Je ale pravdou že navrch mají lidi, kteří vůz prodávají a nemusí kupovat další. V tomto případě se jim prodej vyplatí.

Očekáváte pokles ceny ojetých vozidel?

Pokles cen vozidel neočekáváme a návrat k normálu do doby před koronavirem je v dnešní době v podstatě nemožný.
Ceny rostou taky v závislosti na poptávce daných automobilů. Likvidní vozidla, zejména na našem trhu Škoda Octavia, Superb, VW Passat, zdražily až o desítky procent.


Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *