Na co si dát pozor při koupi ojetého dieselu? Odstraněný filtr pevných částic je problém

Po českých silnicích se podle údajů vycházejících z odhadu ÚAMK prohání kolem milionu dieselových automobilů s nefunkčním nebo upraveným filtrem pevných částic. V České republice jsou tímto filtrem z výroby vybaveny automobily s dieselovými motory splňující emisní normy EURO 5 a novější.

První filtry pevných částic, které se označují také jako DPF nebo FAP, se sice začaly objevovat už u automobilů splňujících normu EURO 4, u těch ale bylo možné normu splnit pro většinu vozů i bez montovaného filtru. Ty byly z výroby nasazovány pouze do výkonnějších vozů nebo  třeba v případě, že se tak automobilky dobrovolně rozhodly.

Informaci o tom, zda byl vůz dodán s filtrem pevných částic, najdete například u vozů z koncernu Volkswagen na datovém štítku v kufru auta (kód filtru pevných částic je 7GG). V mnoha případech lze tento údaj zjistit i pomocí VIN kódu automobilu. Po zadání VIN do libovolného VIN dekodéru na internetu – můžete zkusit například tento – zjistíte výbavu s jakou auto sjelo z výrobní linky. V tomto případě vás bude zajímat informace o emisním standardu, u kterého by mělo být zmíněno, zda auto bylo filtrem vybaveno.

Ve skutečnosti tak budou auta se záměrně odstraněným nebo upraveným filtrem pevných částic tvořit v této statistice menšinu. To ale neznamená, že jich je málo. Za jejich provoz hrozí řidičům nemalé sankce. Už dnes může být udělena řidičům takových vozů pokuta až 50 tisíc korun a odebrán malý technický průkaz do doby, než sjednají nápravu. Přes tyto sankce ale podle posledních čísel automobilů s odstraněným filtrem pevných částic v ČR stále přibývá. I z tohoto důvodu tak tento problém hodlá v nejbližší době řešit Ministerstvo životního prostředí ve spolupráci s Ministerstvy dopravy a vnitra. Očekává se jak zpřísnění legislativy, tak i důslednější kontroly policie.

Ojeté vozy bez filtru v inzerci

Náklady na pořízení nového filtru se mohou pohybovat od několika tisíců až po desetitisíce korun. Vzhledem k hrozícím sankcím nebo faktu, že takový automobil ani nemusí projít kontrolou STK, je pak jeho koupě velmi nevýhodná. I to bude pravděpodobně důvod, proč se začínají objevovat informace o tom, že některé autobazary takto upravené automobily odmítají vykupovat. Majitelům, kteří se momentálně chtějí nevyhovujících aut zbavit, tak nezbývá nic jiného, než zkusit štěstí na inzertních serverech.

Poctivý inzerent  by měl na chybějící nebo nefunkční filtr pevných částic ve svých nabídkách v inzerci automobilů férově upozornit. Je pak čistě na rozhodnutí zájemce, jestli je ochoten takovou nabídku akceptovat. Ojetý automobil totiž kupuje i s vědomím nutnosti pořídit si k němu filtr, případně nést rizika spojená s jeho absencí. Takové nabídce by pak měla odpovídat i cena. Náklady na pořízení filtru jsou silný argument pro její snížení. Kolik by bylo nutné do filtru investovat záleží vždy na značce a modelu automobilu. Informace o jeho ceně se dá potom lehce dohledat na internetu.

V některých případech ale mohou inzerenti skutečnost o chybějícím filtru u svých nabídek vynechat. Vidina nutnosti vydávat další nemalé peníze, aby auto mohlo legálně na silnici, by totiž mohla případného kupce odradit. Vzhledem k výše popsaným problémům se proto vždy při poptávce o tuto informaci zajímejte. Existuje několik tipů jak při prohlídce zběžně vůz prověřit. Mezi nejoblíbenější patří kontrola výfuku pohledem i pohmatem, která by při zvýšeném výskytu sazí v okolí jeho ústí mohla být indikátorem chybějícího filtru. Ani čistý výfuk vám ale žádnou záruku nedá. Pokud si chcete být skutečně jisti, že kupovaný automobil má funkční filtr pevných částic, nezbude vám nic jiného, než navštívit servis. Jen taková prohlídka a pořádná diagnostika vozu vám skutečně zaručí, že je vše v pořádku.


Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *