Zaniklá auta na silnice nesmějí. Hrozí vysoké pokuty

skoda120Do 30. 6. měli všichni majitelé povinnost dokončit převod nepřihlášených vozidel. Podle informací Ministerstva dopravy zůstalo i po tomto datu necelých 690 tisíc vozů v polopřevodu. Z toho desítky tisíc vozů, jejichž majitelé nedokončili přepis, mělo platné technické oprávnění, zaplacené povinné ručení a ještě v červnu s nimi bylo možné normálně vyjet na silnici. Od 1. 7. už ale na vozovky nesmějí. Všechny tyto vozy totiž oficiálně zanikly a byly z registru trvale vyřazeny bez možnosti je znovu přihlásit. Vzhledem k tomu, že vše necháváme na poslední chvíli, se toto číslo může o něco snížit, protože velké množství podaných žádostí ještě údajně nebylo vyřízeno.

Podle zpráv policie (např. zde) při silničních kontrolách hlídky naráží na administrativně zaniklé automobily v běžném provozu. Vypadá to, že někteří řidiči zákaz používat úředně zaniklý automobil neřeší nebo o něm dokonce ani nevědí. Za porušení zákazu jim přitom hrozí nemalá pokuta, až 50 tisíc korun.

Bohužel se určitě najdou i tací, kteří se pokusí provozuschopná zaniklá vozidla zpeněžit a dále je budou nabízet k prodeji. V rámci auto inzerce takový vůz na první pohled rozeznat nejde a může mít klidně uvedeno i datum “platné” STK. Při koupi ojetého vozu se proto v tomto období vyplatí zvýšená opatrnost a kontrola údajů o majiteli jak na malém tak na velkém technickém průkazu. V souvislosti s touto hrozbou odeslalo Ministerstvo dopravy varování před podobným jednáním i do států Evropské unie. To pro případ, že by se majitelé těchto vozů rozhodli pro jejich prodej za hranicemi ČR.

Zaniká i povinné ručení?

Podle výše odkazované zprávy ministerstva dopravy těmto vozům zaniká také povinné ručení. Toto tvrzení ale rozporuje prohlášení České kanceláře pojistitelů, která naopak doporučila svým členským pojišťovnám škody způsobené administrativně zaniklými (ale stále pojištěnými) auty i nadále v rámci pojištění proplácet.

„Přestože administrativně zaniklé vozidlo skutečně vůbec nesmí na silnici, tak
pojišťovny tu nejsou od toho, aby za toto protiprávní a nezodpovědné jednání motoristy
trestaly. … Rolí pojišťoven je, za své pojištěné klienty krýt škody, které způsobí svým vozidlem, ať již je jakékoli“

Placení způsobených škod ze své kapsy se tak řidiči, kteří i nadále používají zaniklý vůz, zřejmě obávat nemusejí. Vysokým pokutám v případech, kdy je zastaví hlídka policie, se ale nevyhnou. Tato auta už na silnici prostě nesmějí a za tento přestupek čeká řidiče ve správním řízení peněžní trest.


Komentáře

  • Jan Franěk

    říká:

    Pokud se jedná o staré, „vyžilé“ vozy, je toto opatření jistě správné. Viděl jsem však v televizi poměrně nový vůz, který byl
    následkem tohoto nařízení prakticky zlikvidován. Holt, všechno pro lidi! Myslím, že se zapomnělo, že již nežijeme v roce 1970 a
    mohlo by se stát, že majitel některého takto „postiženého“ vozu se ani o nařízení nedozvěděl – například studenti na praxi v zahraničí, stážisté apod. Rozhodně by měla existovat nějaká možnost v případě, že se majitel takového vozu prokazatelně zdržoval v cizině, aby mu převod byl povolen. Jinak nevím, jak bych takové jednání nazval, abych se nedopustil urážky zákonodárců. Nevím, kdo stanovil tak drastickou pokutu padesáti tisíc korun za první překročení předpisu, ale člověk, který nemá na jiné auto, asi stěží bude vlastnit takovou sumu.¨
    Tedy opět soudy, exekuce a další a další tresty.

Zanechat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *